מה זה מיתוג ומי צריך אותו בכלל?
חייזר נכנס לקניות בסופר. הוא מתבונן במדפים הארוכים ורואה כיצד על המדף מסודרים בזה אחר זה מוצרים שנראים כמעט זהים. הוא מרגיש מבוכה גדולה: במה לבחור? הסיבה לבלבול של החייזר המסכן היא, שהוא לא מודע ואינו מכיר את עולם הערכים שעומד מאחורי המותגים שבמוצרים שלפניו.
מחקרים מראים שמה שגורם לצרכנים להעדיף מוצר הוא לאו דווקא האיכות או המחיר. למעשה, אנשים מפתחים נאמנות למותג מסוים וממשיכים לקנות אותו בגלל הערכים שהוא משדר.
ניקח לדוגמה את המותג "קוקה קולה". כשהחייזר שלנו יעמוד בסופר מול מדף השתייה המוגזת הוא לא יבין מדוע צרכנים רבים מעדיפים דווקא את הבקבוק עם התווית האדומה. הצרכנים של קוקה קולה, אחד המותגים המובילים בעולם, ממשיכים לצרוך אותו בגלל מה שהמשקה מסמל עבורם: קלילות, נעורים, חופש, או במילים אחרות "טעם החיים".
מיתוג הוא עולם הערכים שמייצג את המוצר או השירות שלך. המטרה בתהליך המיתוג היא לנכס לעסק/ המוצר שלך תכונות וערכים חיוביים ולהגדיר שפה וסגנון חזותי בהתאם, שיבטאו את מטרות הארגון וערכיו, יבדלו אותו מהמתחרים ויגרמו לקהל היעד להעדיף אותו.
התהליך נעשה בשיתוף פעולה ובדיאלוג בין בעל העסק או הנהלת הארגון לצוות הקריאייטיב, כאשר צוות הקריאייטיב מוביל ומנחה את התהליך, מסייע בגיבוש אסטרטגיה ומיקוד המסרים, ולבסוף מציע פתרונות יצירתיים למוצרים הנדרשים.
בסופו של מהלך מיתוג העסק יהיו בידכם התוצרים הבאים: שם, סלוגן, לוגו מעוצב, מוצרים משלימים כמו דף לוגו, מעטפות וכרטיסי ביקור. בהמשך תוכלו להפיק חומרי פרסום ושיווק המותאמים למותג החדש: דף פייסבוק, פרוספקט תדמית, סרט תדמית, אתר אינטרנט ועוד.
למעשה, כיום, כל עסק זקוק למיתוג. השאלה הנכונה היא – מתי? יש מספר נקודות זמן שבהן בדרך כלל העסק פונה לתהליך מיתוג: בראש ובראשונה בהקמה של העסק או בהשקת קו מוצרים חדש. עם זאת, רבים פונים לתהליך של מיתוג מחדש כאשר העסק שינה את השם, או כשהעסק תקוע במקום ומעוניין להתפתח או להשיג לקוחות חדשים. דוגמה נוספת לצורך במיתוג היא כאשר העסק לא ממוצב גבוה ביחס למתחרים, או כשיש תחושה שהלקוחות הלא נכונים מגיעים לעסק.
בכל אחת מהנקודות הללו וברבות אחרות, עסקים פונים למיתוג על מנת ליצור אחידות במסרים שהם מעבירים ללקוחות ולעצב את תפיסת הצרכן לגבי השירות או המוצר שלהם.
בתוך אלפי המסרים הפרסומיים המציפים את כולנו, שיווק באמצעות תוכן מהווה דרך רעננה ומסקרנת עבור הלקוח.
תהליך המיתוג הוא תהליך לא זול ומורכב. עם זאת – כמעט אין עסק שמוותר עליו. למה, בעצם? ניגע כאן בשלושה יתרונות מרכזיים במיתוג העסק, מתוך שלל היתרונות הקיימים:
1. בראש ובראשונה, מיתוג מגדיל את ההכנסות של העסק שלך. כשהעסק או המוצר שלך ממותג נכון, תהנה מיותר מכירות ויותר לקוחות. בנוסף, תוכל לתמחר גבוה יותר את המוצרים או השירותים שאתה מציע.
2. מיתוג מבדל אותך מהמתחרים –מיתוג נכון יבדל ויפריד את המוצר שלך מהמתחרים. בנוסף, המיתוג ימצב אותך ביחס למותגים המתחרים, בהתאם לקהל אליו אתה רוצה לכוון.
3. ולבסוף, מיתוג נכון ייצור נאמנות של הצרכנים למותג שלך. קהל היעד יבקש לרכוש או להשתמש במוצר או השירות שלך שוב ושוב, גם אם יש מוצר אחר שהוא זול יותר, או מציע את אותה התמורה. כשהצרכן מרגיש קרוב למותג שלך, הוא מעדיף אותו, בכל מחיר.
בתהליך המיתוג מספר שלבים, שבסופם העסק שלך נהנה ממיתוג חדש ומותאם אליו אישית.
התהליך מתחיל בפגישת היכרות וחשיפה לעסק (או למוצר) שלך. יחד, ננתח ונאפיין את העסק, ובהתאם ננסח בריף עבור צוות הקריאייטיב, במסגרתו נבחר מסר אחד שישמש כבסיס לכל חומרי הפרסום וההסברה שיופקו בהמשך.
בשלב זה ננסח בצורה חדה וקולעת את המסר המוביל של הארגון, שילווה את הלוגו ואת המסמכים הרשמיים, הפרסומים והנכסים הדיגיטליים (האתר, העמוד העסקי שלכם ברשתות החברתיות וכדומה).
זהו הזמן להכניס את המעצבים היצירתיים שלנו לפעולה. בשלב הזה נעצב עבור העסק שלכם לוגו המותאם לערכים המנחים ולמסר המרכזי. בהמשך, נעצב חומרים נלווים לפי הצורך: כרטיסי ביקור, דפי לוגו ומעטפות בהתאם ללוגו, חתימת מייל, ועוד.
המיתוג שלכם כבר כאן, עם לוגו, סלוגן ושפה אחידה שמאחוריו עומדים ערכי העסק שלכם. הגיע הזמן להפיץ את העסק ולפרסם את המותג החדש. בשלב הזה נקים עבורכם דף פייסבוק חדש המשקף את רוח העסק, נפיק סרטון תדמית, נעצב, נכתוב ונבנה עבורכם אתר אינטרנט ממותג וייחודי.
בסופו של התהליך יהיה לכם ביד מותג מרשים שמייצג את העסק שלכם ואת הערכים המרכזיים הקיימים בו. חשוב לדעת, תהליך המיתוג לא מסתיים בעבודה שלנו, מעכשיו זוהי האחריות שלכם לבנות שם טוב למותג, בשירות, באיכות, במקצועיות, כדי שהרושם הטוב שמשאיר המפגש הראשוני של הלקוח עם התדמית של העסק, יישאר ואפילו יתחזק. סומכים עליכם.
שיווק בפייסבוק בעזרת תוכן איכותי ובעל ערך יגדיל בהדרגה את המספר הלקוחות שלכם, יעלה את נפח ההכנסה מהעסק וישפר את המודעות והאהדה למותג שלכם. אז איך עושים את זה ובמה שיווק כזה שונה מכל שיטת שיווק אחרת?
גם אם חינכו אותנו שהעטיפה היא חסרת חשיבות, עיצוב גרפי טוב הוא שירות חובה, חשוב שאסור לוותר עליו. עוד מקדמת דנא אנשים העבירו מסרים חשובים בעזרת סימנים גרפיים. מסתבר שהמוח האנושי מגיב לזה. אז למה עיצוב נכון יתרום לעסק שלכם, ובמה, בעצם?
מגיע לך מזל טוב! הגעת לשלב שבו זה כבר ברור לך שאין דרך אחרת אלא לבנות אתר עסקי. אבל ברגע שהתחלת לברר על בניית אתר הרגשת שנפלת לרגע לחור עמוק במיוחד, עם המון מושגים מפחידים, סימני שאלה וחששות.