באיזו פלטפורמה כדאי לבנות את האתר שלי?
נתחיל מוורדפרס. וורדפרס במקור היא פלטפורמה המיועדת לבלוגים שהתפתחה עם השנים וכיום משמשת לניהול והצגת תוכן ולפונקציות שונות, מכל מיני סוגים. וורדפרס היא אחת המערכות הפופולאריות ביותר בעולם, כל אתר רביעי נבנה בפלטפורמה הזו. הסיבה לכך, ככל הנראה נעוצה בכל שהיא מערכת נוחה ופשוטה מאד לשימוש. היא בנויה באופן אינטואיטיבי, כך שגם מי שאין לו ידע בתכנות, והוא בעל גישה בסיסית למחשבים, יכול ללמוד כיצד לבנות אתר הבנוי על וורדפרס.
יתרון נוסף לוורדפרס הוא שהיא מערכת "קוד פתוח". המשמעות של זה היא שהיא חינמית לשימוש. וורדפרס בנויה על מספר גדול מאד של תבניות אפשריות, ומתוכן בוחרים תבנית, שמהווה מעין תשתית טכנית ועיצובית לבניית האתר. כדי להתאים אותה לצרכים שלכם, אפשר להתקין תוספים שונים (פלאג- אין), רובם חינמיים ונבנו על ידי אלפי מתכנתים מרחבי העולם.
ניגע כאן גם בכמה מהחסרונות הבולטים של וורדפרס. החיסרון העיקרי של וורדפרס, נובע גם מהיתרון הגדול שלה. בגלל שזו מערכת ידידותית ואינטואיטיבית הבנויה על היצע קיים של תבניות ותוספים - היא מוגבלת, בסופו של דבר, בעיצוב ובפונקציות שהיא מציעה.
כלומר, אם אתם רוצים לבנות אתר שיתאים בדיוק לצרכיכם, קחו בחשבון שעם וורדפרס תצטרכו להתפשר. התהליך שם הוא הפוך - תיקחו תבנית קיימת ותנסו להתאים אותה, עד כמה שניתן, לצרכים שלכם. אין אפשרות להתחיל "מאפס" וליצור משהו שיתאים במדויק לעסק שלכם ולכל מה שאתם צריכים.
חיסרון נוסף של וורדפרס הוא ביכולות האבטחה שלה. בגלל התוספים החינמיים שלה, היא למעשה פגיעה מאד, וניתנת לפריצה בקלות יחסית. לכן, אם מעניינת אתכם יכולת האבטחה של האתר – זוהי לא הפלטפורמה בשבילכם.
בעיה נוספת שגורמים תוספי החינם של וורדפרס היא איטיות מערכת. מובן שככל שתתקינו יותר תוספים – תיתקלו באיטיות גדולה יותר ובסרבול של האתר שלכם. כיוון שתבנית האתר והתוספים מיועדים להתאים לכל אחד ולא ספציפית לעסק שלכם - יש הרבה "שומנים עודפים" שגורמים לעמודים לעלות לאט יותר ובעקבות כך לדירוג נמוך במנועי החיפוש.
נעבור לאומברקו. אומברקו, גם היא פלטפורמה פופולארית ואהובה, אם כי פחות מוכרת מוורדפרס. הסיבה היא שבאומברקו, להבדיל מוורדפרס, האתר אמנם בנוי על מערכת ניהול תוכן מתוחכמת וחדשנית – אך מלבד ניהול התוכן כל אתר מתחיל "מאפס" והתבססות על האומברקו מצריכה בשל כך מתכנת "צד שרת" (עם ידע ב CSHTL ושפת תכנות C#) שיבנה את האתר, ואי אפשר להסתפק בכל מתכנת "צד לקוח" מתחיל. הפיתוח עצמו אמנם לוקח יותר זמן, אבל הוא יעיל יותר. מצד אחד אומברקו בנויה על טכנולוגיה חדשנית ולא מפסיקה להתעדכן בכל בחידושים האחרונים בפיתוח אתרים, מצד שני היא נוחה ופשוטה להפעלה. לאחר תהליך הפיתוח שלה - היא מספקת למנהל האתר שליטה מלאה ותפעול נוח וקל יותר.
המורכבות של אומברקו היא למעשה גם היתרון הגדול שלה. מדובר במערכת שמספקת אפשרויות בלתי מוגבלות. היא גמישה מאד בפונקציות שהיא מציעה, ויכולה להתאים לכל צורך. למעשה, בניית אתר בפלטפורמת אומברקו מייצרת אתר ייחודי (Custom made), אין בחירה מתוך תבניות קיימות, אלא בנייה יש מאין, בהתאם לצרכים והפונקציות של מזמין האתר.
מערכת האומברקו חזקה, יציבה ומהירה. הסיבה לכך היא שכבר במקור היא עוצבה כמערכת ניהול תוכן, לעומת וורדפרס שיועדה בראש ובראשונה לבלוגים. לכן, אפשר לבסס עליה אתרים גדולים וסבוכים יותר, גם כאלה בעלי עשרות אלפי עמודים, וכאלה שמצריכים פונקציות מורכבות.
אומברקו נחשבת ליקרה יותר מוורדפרס. אמנם המערכת עצמה היא מערכת קוד פתוח חינמית בדיוק כמו וורדפרס, אבל שעות הפיתוח של מתכנת מקצועי יותר עולות כסף. בכל אופן, לאחר בניית האתר, התפעול השוטף שלו יכול להיעשות על ידי כל אחד, גם אם הוא חסר רקע לחלוטין בתכנות, ובגלל ההתאמה המדויקת למזמין האתר - התפעול השוטף מהיר בהרבה.
בואו נדבר תכל'ס, למה אומברקו?
מחפשים עוד מידע על מערכת אומברקו? כאן תוכלו לקרא בקצרה על מערכת אומברקו, היתרונות שלה, וגם לצפות בפרויקטים שבנינו עם המערכת.
אם דיברנו על הפגיעות של וורדפרס לבעיות אבטחה, אומברקו נחשבת לפלטפורמה אמינה ובעלת רמת אבטחה גבוהה. שלא כמו וורדפרס התוספים של אומברקו (packages) לא נוגעים בלב המערכת ולא מכילים פרצות אבטח שניתן להתקין עליה אלא היא סגורה הרמטית. היא מצוינת עבור אתרים שכוללים סליקה או דורשים סיווג, הרשאות או סיסמאות כניסה, וכן עבור פורטלים פנימיים.
יתרון נוסף של אומברקו הוא שהיא בנויה על שרת חלונות (windows) שנחשב יציב, אמין ומאובטח יותר. בגלל הבנייה על שרתי חלונות, המערכת מותאמת מראש לכל מוצרי מייקרוסופט העולמית, כולל המוצרים הפופולאריים של מערכת ההפעלה חלונות.
נסכם, אם קראתם עד כאן אתם כבר מבינים שמדובר בשתי מערכות מתחרות, ושתיהן נהדרות, השאלה היא - מה הצורך שלכם. אם אתם זקוקים לאתר תדמית או בלוג פשוט, לתיק עבודות או אתר קטן, בלי הרבה פונקציות מסובכות – וורדפרס תתאים בהחלט. אם, לעומת זאת, אתם מעוניינים באתר ייחודי, כזה שנראה ובנוי במיוחד למידותיכם ונראה שונה מרוב האתרים ברשת, אומברקו היא הפלטפורמה המתאימה לכם.
התכונות |
וורדפרס |
אומברקו |
מערכת קוד פתוח |
V |
V |
פופולריות |
גבוהה |
בעיקר באירופה |
מצריכה תכנות? |
לרוב לא |
כן |
גמישות באתר |
בינונית |
גבוהה מאוד |
אבטחה |
בינונית ומטה |
גבוהה מאוד |
לאיזה אתרים מיועדת? |
במקור בעיקר לבלוגים |
לכל אתר, מפשוט לסבוך ביותר כולל אתרי תוכן גדולים |
ידידותית לגוגל |
תלוי במי שבונה אותה |
באופן מובנה |
זכרו שוורדפרס היא פלטפורמה המיועדת לבלוגים במקור, לכן היא פשוטה יותר, ובנויה טלאי על טלאי, עם התוספים שלה. מה יהיה השימוש באתר שלכם? אם חשובה לכם חווית המשתמש באתר, קחו בחשבון שוורדפרס נחשבת לאיטית יותר בגלל התוספים המותקנים עליה, לעומת אומברקו המהירה. אל תנסו לבנות בוורדפרס אתר מורכב, כי תצא לכם מוטציה, שלא תספק את הסחורה.
שאלה נוספת שעליכם לבחון: האם חשובה לכם רמת האבטחה של האתר? אם באתר שלכם תהיה סליקה או אזור אישי, מועדון לקוחות או צורך אחר באבטחה ברמה גבוהה – לכו על אומברקו.
ובנוסף, בחרו בפלטפורמה שמתאימה לתקציב שלכם. אם יש לכם תקציב דל בלבד, וורדפרס תתאים. היא חינמית, מגיעה עם תוספים חינמיים, וכמעט כל אחד יכול לבנות בעזרתה אתר. אם, לעומת זאת התקציב שלכם גמיש יותר, ויש לכם יכולת, ההמלצה היא לבנות אתר על פלטפורמת אומברקו. זה ייקח מעט יותר זמן, אבל יהיה לכם אתר שמתאים בדיוק לצורך של העסק שלכם, ויכול לגדול ולצמוח יחד איתו בלי שום הגבלה.
שיווק בפייסבוק בעזרת תוכן איכותי ובעל ערך יגדיל בהדרגה את המספר הלקוחות שלכם, יעלה את נפח ההכנסה מהעסק וישפר את המודעות והאהדה למותג שלכם. אז איך עושים את זה ובמה שיווק כזה שונה מכל שיטת שיווק אחרת?
גם אם חינכו אותנו שהעטיפה היא חסרת חשיבות, עיצוב גרפי טוב הוא שירות חובה, חשוב שאסור לוותר עליו. עוד מקדמת דנא אנשים העבירו מסרים חשובים בעזרת סימנים גרפיים. מסתבר שהמוח האנושי מגיב לזה. אז למה עיצוב נכון יתרום לעסק שלכם, ובמה, בעצם?
מה גורם ללקוח להעדיף מוצר או שירות מסוים? האם מיתוג הוא רק לוגו חדש ומעוצב? וגם - מתי נכון לבצע מיתוג בעסק, מיד בהקמת עסק או דווקא לאחר מספר שנים? כל הפרטים על איך מיתוג יגדיל את ההכנסות של העסק שלך ועל התהליך שבו מתבצע המיתוג, במאמר הבא.