5 כללים בבניית אתר לעמותה
בניית אתר לעמותות וארגונים ללא כוונת רווח היא צעד חשוב בהתפתחות של כל ארגון. אם עד לפני מספר שנים רק לעמותות הגדולות היה אתר אינטרנט, היום כמעט לכל עמותה יש אתר. אתר לעמותה משמש "כרטיס ביקור" שלה, עם פירוט המטרות, החזון והעשייה, ולכן הוא חייב להיות מעניין, מרשים, מעוצב – ובעיקר משכנע.
בגדול, המטרות של אתר לעמותה הן להציג את העשייה בפני הקהל הרחב או בפני תורמים פוטנציאליים, לגייס תרומות ומתנדבים. האתר מאפשר לעמותה גם לבדל את עצמה מעמותות נוספות שעוסקות בתחום, חשוב שהאתר ידגיש את הייחודיות של העמותה ויציג אותה על הדרך הטובה ביותר.
מתוך הניסיון שלנו בבניית אתרים לעמותות רבות מתחומים שונים, ריכזנו כאן מספר טיפים וכללי אצבע שחשוב שתעברו עליהם, לפני בניית האתר.
1: בנו את האתר בהתאם למשאבים שלכם
הכוונה כאן היא לאו דווקא למשאבים פיננסיים, אלא דווקא למשאב חשוב אחר: הזמן. אם העמותה שלכם בנויה על מתנדבים, ואין לכם מתנדב קבוע שיוכל לעדכן תכנים באתר באופן שוטף, לדוגמה, אל תכניסו אגף "עדכונים". כשאגף העדכונים מתעדכן רק אחת לחצי שנה – הגולשים יכולים לצאת מהאתר בתחושה שאין עשייה מאחורי הקלעים ושהעמותה אינה פועלת מספיק. לכן, הכלל הראשון בבניית אתר לעמותה הוא לא ללכת על התבנית שמתאימה לעמותות אחרות – אלא ליצור מבנה ואיפיון משלכם, שמתאים למשאבים שלכם.
דוגמה נוספת היא אגף מאמרים. אגף מאמרים באתר יכול לחזק את התדמית הרצינית והמקצועית של העמותה, להביא תנועה קבועה של גולשים ולתרום לקידום האורגני של האתר. מצד שני, אם אין לכם מאמרים, ואין לכם זמן לכתוב מאמרים ולהכניס אותם לאתר, עדיף שלא יהיה לכם אגף מאמרים כלל.
באופן כללי, נסו ליצור את התוכן שלכם באתר (הטקסטים והכותרות) באופן שיהיה "ירוק עד" כלומר, יהיה רלוונטי גם בעוד מספר חודשים, גם בשנה הבאה והלאה.
2: זכרו את המטרה
נו ברור שאתם צריכים אתר, אבל... למה בעצם? לפני הכל – חשוב שתגדירו את מטרת העל שלכם – היא חייבת להיות נוכחת כשאתם מבצעים את תהליך אפיון האתר יחד עם החברה שבונה את האתר. אם האתר מיועד בראש ובראשונה לגיוס תרומות, למשל, תהיו חייבים להקדיש לתרומות מקום מרכזי בדף הבית, אולי אפילו תרצו להכניס טופס תרומה בסוף כל עמוד.
אם מטרת האתר היא הסברה והעברת ידע לציבור, חשוב שהמידע יהיה נגיש, בהיר ומאגר המידע יתפוס מקום מרכזי באתר שלכם. בכל מקרה חשוב שהאתר יעודד פעולה כלשהי – בהתאם למטרה שלכם.
3: איסוף תרומות – איך?
איך ומתי אתם נוהגים להתרים למען העמותה? יש מספר אפשרויות לאיפיון ועיצוב דף התרומות, בהתאם לדרך שבה אתם נוהגים לאסוף תרומות בעמותה:
רגע לפני שאתם מתחילים לשווק את העסק שלכם בפייסבוק מומלץ לעצור ולבצע תהליך אסטרטגי של מיתוג העסק. מיתוג הוא עולם הערכים שמייצג את המוצר או השירות שלך.
4: עוררו רגש
אתר עמותה מוצלח חייב לפנות לרגש של קהל היעד, עם תמונות, סרטונים, כותרות וטקסטים מתאימים. בשונה מאתרים אחרים – באתרי עמותות הכלל הזה נכון ביתר שאת. האתר צריך לספק חוויה לגולש, ולא רק מידע. לכן, חשוב להקדיש מחשבה נוספת ל"זרימה" של האתר. הכנסו לרגע לראש של הגולש ונסו לדמיין מה הוא ירגיש ויחווה, מהרגע שייכנס לדף הבית, ומה יגרום לו להישאר באתר, לקרוא עוד ולדפדף בין עמודי האתר השונים.
5: מבנה חכם
עמותות רבות בונות את האתר שלהם מבלי לבצע איפיון מעמיק, והתוצאה היא טלאי על טלאי – אתר מבולגן ולא נגיש, עם תפריטים שאינם מסודרים לפי קטגוריות הגיוניות. הדרך היחידה ליצור אתר מסודר וחכם היא לקחת בחשבון מראש את כל הדברים שעתידים להופיע באתר
(אודות העמותה והצוות, מאמרים, עדכונים, אירועים, התנדבות, תרומות, צור קשר ועוד) – ולבנות אפיון הגיוני שיצור חווית משתמש נעימה וזורמת. מומלץ מאוד לבצע מחקר מתחרים, עוד לפני האיפיון, גלשו באתרים אחרים של עמותות אחרות, דומות או שונות ממכם, ונסו להגדיר לעצמכם מה אהבתם יותר ומה פחות.
לסיום, בניית אתר לעמותה היא צעד חכם בדרך לקידום העמותה ומטרותיה. מומלץ להשקיע מחשבה רבה באתר, כדי שתוכלו ליהנות מפרותיו. הדרך הנכונה ביותר לעשות את זה היא להיעזר בליווי של צוות מקצועי המומחה באפיון ובפיתוח אתרים. כחלק מהתהליך, תתקיים חשיבה משותפת עם הנהלת העמותה, במטרה להתאים את האתר למטרות העמותה ולמיתוג שלה, על הדרך הטובה ביותר. מוזמנים לקבוע פגישה וליהנות מהליווי המקצועי שלנו, אשר נשען על ניסיון רב באפיון, פיתוח ועיצוב אתרים לעמותות.
שיווק בפייסבוק בעזרת תוכן איכותי ובעל ערך יגדיל בהדרגה את המספר הלקוחות שלכם, יעלה את נפח ההכנסה מהעסק וישפר את המודעות והאהדה למותג שלכם. אז איך עושים את זה ובמה שיווק כזה שונה מכל שיטת שיווק אחרת?
גם אם חינכו אותנו שהעטיפה היא חסרת חשיבות, עיצוב גרפי טוב הוא שירות חובה, חשוב שאסור לוותר עליו. עוד מקדמת דנא אנשים העבירו מסרים חשובים בעזרת סימנים גרפיים. מסתבר שהמוח האנושי מגיב לזה. אז למה עיצוב נכון יתרום לעסק שלכם, ובמה, בעצם?
מה גורם ללקוח להעדיף מוצר או שירות מסוים? האם מיתוג הוא רק לוגו חדש ומעוצב? וגם - מתי נכון לבצע מיתוג בעסק, מיד בהקמת עסק או דווקא לאחר מספר שנים? כל הפרטים על איך מיתוג יגדיל את ההכנסות של העסק שלך ועל התהליך שבו מתבצע המיתוג, במאמר הבא.