בזמן שבכל העולם מדברים על ניהול פרוייקטים אג'ילי (Agile Project management) שמתאים את עצמו למציאות, נדמה שאת עולם פיתוח האתרים שכחו מאחור. בפועל, מגיעים אלינו הרבה לקוחות שמבקשים לבנות אתר חדש. כשאנחנו בודקים את האתר הקיים שלהם הוא לא רע, אז... למה בעצם להתחיל מההתחלה? הסיבה היא שהאתר אולי יפה ומרשים, אבל הוא לא מספיק פונקציונלי ושימושי ביחס לאיפה שהחברה עומדת היום.
זה יכול להיות השירותים של החברה שהשתנו והתעדכנו, מוצר דגל חדש, ולפעמים גם סוג לקוחות שונה – קהל יעד אחר שעליו שמים דגש.
את התסכול אפשר להבין – מדובר בחברות גדולות (כשבדרך כלל מעורבים בתהליך מספר גורמים מהחברה), שבונות אתר בפרוייקט מורכב הפרוש על מספר חודשים (לפעמים זה גם מגיע לסדרי גודל של שנה ויותר) – ולבסוף הן מקבלות מוצר לא מעודכן, שהוא האתר האידיאלי של אתמול, ולא של מחר.
באופן כללי כשבונים אתרים צריך לזכור שהאתר צריך לשמש אתכם ואת מנהל התוכן למשך תקופה ארוכה. המבחן האמיתי של האתר, הרי, הוא לא איך הוא נראה ומתפקד ביום העלייה שלו לאוויר, גם לא חודשיים אחר כך. השאלה היא אם שנה אחרי העלייה לאוויר הוא עדיין רלוונטי, שימושי והאם הוא עומד במטרות והיעדים שלשמם הוא פותח ועוצב?
1. ניתוח ואפיון מעמיק - לשאול ולחקור כמה שיותר
נביאים כבר לא חיים ביננו... אז בכל זאת, איך תדעו מה יהיה הצורך העתידי שלכם בחברה? מהניסיון שלנו – עם תשאול, ניתוח ומחקר מעמיק, אפשר למצוא את התשובות הנכונות. בפרויקטים מורכבים, בד"כ הלקוחות לא יודעים מראש מה הם צריכים. כאן אנחנו נכנסים לתמונה – מוציאים את המידע ומתרגמים את הצרכים שלכם לפתרונות טכנולוגיים.
2. להציב מטרות ויעדים ברורים
כמו כל פרויקט אחר, גם פרויקט בניית אתר חייב להתחיל בהצבת מטרות ויעדים מדידים. אתר לא בונים כי "יש לכולם" או בשביל מיתוג בלבד. לכל אתר חייבות להיות מטרות ברורות:
איזה פעולות תרצו שהיוזרים יעשו בעקבות החשיפה לאתר?
כדי שהאתר יהיה רלוונטי לאורך שנים - המטרות חייבות גם הן להתייחס לטווח הרחוק. אל תחששו לכוון גבוה - הציבו מטרות שהן חלום מבחינתכם.
כך למשל, כששדרגנו אתר לעסק בתחום הקמעונאות, הם הציבו יעדים ברורים לגבי תנועה אורגנית לאתר. בזכות העובדה שאתרי UMBRACO ידידותיים לגוגל, ובגלל שאנחנו מפתחים אתרים עם קוד נקי, SEO וחוויית משתמש מוקפדת - הגענו לנתון מרשים של פי 6.5 כניסות לאתר המשודרג (נתון שלמעשה עקף את היעד שהוצב מלכתחילה).
3. תוכנית מודולרית בהתאם לתקציב
כמובן, הצורך הוא לא המכתיב הבלעדי. אליו מצטרף גם סעיף התקציב. גם כאן, אנחנו יודעים לגזור מתוך התקציב הקיים איזה פיצ'רים ותכונות האתר חייב לכלול, ועל איזה אפשר לוותר. במקרים מסוימים, אנחנו מפרקים את הפרויקט לתוכנית עבודה מודולרית, מתחילים בשלב הראשון וממשיכים הלאה רק לאחר שהיעדים שקבענו לחלק הראשון הושגו. תכנון יעיל של הפרויקט מאפשר לכם לתעדף את החלקים שמייקרים את הפרוייקט ולמקסם את התועלת מהתקציב שהוגדר.
4. גמישות היא מילת המפתח
כשאתם מתכננים את האתר, חשבו מראש איזה חלקים צריכים להיות גמישים - אותם חלקים שתרצו לשנות בהתאמה, או להתאים כל פעם למציאות המשתנה. למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים על האתרים שלנו שהם "חכמים"? הכוונה היא שהם נבנים בהתאמה מוחלטת לצרכים של המשתמש, בין אם הצרכים הם קונקרטיים, ובין אם הם עתידיים.
כשאנחנו מאפיינים את האתר, אנחנו מזהים את החלקים שדורשים גמישות בניהול התוכן, ולעומתם את החלקים שדורשים קשיחות. אנחנו מפתחים את פאנל ניהול האתר שלכם כך שיאפשר לכם גמישות והתפתחות של האתר.
לשי, בעלים של חברה יבואנית גדולה, היה חשוב שתהיה למנהל התוכן את היכולת ליצור באתר דפי נחיתה, בהתאם למבצעי התקופה (black friday לדוגמה). כשפיתחנו את האתר שמנו דגש על עצמאות מוחלטת שלו בהקמת עמודים כאלה בקלות ובצורה אינטואיטיבית. כך הוא לא תלוי בפלטפורמה חיצונית (דוגמת רב מסר ודומיו) להקמת דפי נחיתה, וגם לא מאבד טראפיק יקר שמופנה מחוץ לאתר - הכל נעשה תחת קורת הגג של האתר שלו.
5. ניהול תוכן חכם
ניהול התוכן הוא כלי משמעותי שמאפשר לאתר להישאר רלוונטי לאורך זמן. את ניהול התוכן חשוב לתכנן מראש, איך כל רכיב יתפקד? איזה פעולות יהיה אפשר לבצע?
חשוב לאפשר מספיק מרחב לניהול התוכן, בדרך שבה לא כל פעולה תצריך מתכנת. לדוגמה, באתר מוזיאון גדול שאנחנו מפתחים בימים אלה, הלקוח רצה גמישות רבה בעמודים של האתר. פיתחנו את האתר מחולק לרכיבים (קומפננטות) שאפשר "לגזור ולהדביק" יחד, בקומבינציות שונות, ולהחיל עליהם הגדרות עיצוביות שונות, לפי בחירת הלקוח. כך מנהל התוכן יוכל ליצור אינספור עמודים, בהתאם לצורך ולתערוכות המתחלפות במוזיאון, בלי התערבות של מתכנת.
6. תוכן ירוק עד
כשהחברה שלכם מתעדכנת כל הזמן - גם התוכן צריך להתעדכן ולהשתנות. אחד הטיפים החשובים בכתיבת התוכן לאתר, היא לנסות ככל שאפשר להרבות ב"תוכן ירוק עד", שנכון גם להיום ויהיה נכון גם למחר. התייחסו כמה שפחות לאירועים או זמנים קונקרטיים והתמקדו במה שהיה מדויק גם לפני שנה ושנתיים, וככל הנראה יישאר מדויק גם בשנה הבאה. כותבים כתבות בלוג? לא חובה לשבץ בהן תאריך, וכדאי להתמקד ככל האפשר בנושאים שתמיד יהיו רלוונטיים ולא בחדשות תקופתיות. כמובן, התוכן כולו לא יכול להיות "ירוק עד" והאתר יהיה חייב להתעדכן ולהתחדש כדי להישאר רלוונטי ומעניין.
לסיכום, חברה מצליחה היא חברה שמתפתחת ולא קופאת על השמרים. כך צריך להיות גם האתר שלכם. פרויקט בניית אתר שמתחיל היום צריך להתאים את עצמו גם למה שצפוי בעתיד, באמצעות תכנון ואפיון מעמיק, וניהול תוכן גמיש וחכם, בהתאמה אישית מלאה. זה לא בשמיים... זה אפשרי!
שיווק בפייסבוק בעזרת תוכן איכותי ובעל ערך יגדיל בהדרגה את המספר הלקוחות שלכם, יעלה את נפח ההכנסה מהעסק וישפר את המודעות והאהדה למותג שלכם. אז איך עושים את זה ובמה שיווק כזה שונה מכל שיטת שיווק אחרת?
גם אם חינכו אותנו שהעטיפה היא חסרת חשיבות, עיצוב גרפי טוב הוא שירות חובה, חשוב שאסור לוותר עליו. עוד מקדמת דנא אנשים העבירו מסרים חשובים בעזרת סימנים גרפיים. מסתבר שהמוח האנושי מגיב לזה. אז למה עיצוב נכון יתרום לעסק שלכם, ובמה, בעצם?
מה גורם ללקוח להעדיף מוצר או שירות מסוים? האם מיתוג הוא רק לוגו חדש ומעוצב? וגם - מתי נכון לבצע מיתוג בעסק, מיד בהקמת עסק או דווקא לאחר מספר שנים? כל הפרטים על איך מיתוג יגדיל את ההכנסות של העסק שלך ועל התהליך שבו מתבצע המיתוג, במאמר הבא.